Powiatowy Urząd Pracy w Jarosławiu ogłasza nabór wniosków na jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej dla osób bezrobotnych ze środków rezerwy ministra właściwego ds. pracy dla osób bezrobotnych zamieszkujących na wsi.
 

Nabór wniosków potrwa od dnia 06.07.2018 r. do dnia 16.07.2018 r.


Planowane jest przyznanie wsparcia 10 osobom.
 
Osobami uprawnionymi do ubiegania się i otrzymania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej są osoby bezrobotne zamieszkujące na wsi, zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie  Pracy  w Jarosławiu, dla których ustalono II lub w uzasadnionych przypadkach I profil pomocy,  które spełniają niżej wymienione warunki:
  1. zamierzają podjąć działalność gospodarczą, w tym polegającą  na prowadzeniu żłobka lub klubu dziecięcego z miejscami integracyjnymi lub polegającej na świadczeniu usług rehabilitacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych,
  2. nie otrzymały dotychczas bezzwrotnych środków Funduszu Pracy lub innych bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej,
  3. w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej w ramach pomocy de minimis:
    1. nie odmówiły bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie oraz udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy - dotyczy osób bezrobotnych,
    2. nie przerwały z własnej winy szkolenia, stażu, realizacji indywidualnego planu działania, udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy, wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określonej w ustawie – dotyczy osób bezrobotnych,
    3. po skierowaniu podjęły szkolenie, przygotowanie zawodowe dorosłych, staż, prace społecznie użyteczne lub inną formę pomocy określoną w ustawie – dotyczy osób bezrobotnych,
    4. nie przerwały z własnej winy szkolenia, stażu, pracy interwencyjnej, studiów podyplomowych, przygotowania zawodowego dorosłych - dotyczy opiekunów,
  4. w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku nie posiadały wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku jego posiadania – wymagane jest złożenie oświadczenia o zakończeniu działalności gospodarczej
    w dniu przypadającym w okresie przed upływem, co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku – nie dotyczy opiekunów,
  5. zobowiążą się do prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 15 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia oraz nieskładania w tym okresie wniosku o zawieszenie jej wykonywania,
  6. nie podejmą zatrudnienia w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
  7. nie były w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku karane za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny,
  8. nie złożyły do innego starosty wniosku o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, ani wniosku o przyznanie jednorazowo środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej,
  9. w wyznaczonym terminie złożyły kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek, a Starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Szczególnie do udziału w projekcie zachęcamy osoby długotrwale bezrobotne.
 
UWAGA!

Przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej jest możliwe tylko w przypadku braku możliwości zapewnienia przez Powiatowy Urząd Pracy odpowiedniej oferty pracy.
 

Przeznaczenie środków

Środki mogą być wydatkowane na:
  1. zakup sprzętu nowego i/lub używanego, przy czym zakup sprzętu używanego musi być szczególnie uzasadniony we wniosku, a na etapie rozliczenia umowy konieczne będzie przedstawienie m.in. porównania ofert uzasadniających kwotę wydatkowaną na ww. sprzęt bądź przedstawienie wyceny rzeczoznawcy,
  2. zakup maszyn, urządzeń, oprogramowania oraz wyposażenia niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia działalności,
  3. zakup telefonu  komórkowego/tabletu - możliwości uwzględnienia wartości telefonu komórkowego/tabletu nabytego w ramach dofinansowania do kwoty 1.000,00 zł (niezależnie od kwoty wykazanej na dokumencie księgowym potwierdzającym nabycie urządzenia), z wyłączeniem dofinansowania na specjalistyczne działalności  – np.: programowanie,
  4. zakup komputera stacjonarnego/laptopa - możliwości uwzględnienia wartości komputera nabytego w ramach dofinansowania do kwoty 2.500,00 zł (niezależnie od kwoty wykazanej na dokumencie księgowym potwierdzającym nabycie urządzenia), z wyłączeniem dofinansowania na specjalistyczne działalności – np.: usługi graficzne, projektowe oraz informatyczne - o ile jest on niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej i będzie wykorzystywany jedynie do celu określonego we wniosku,
  5. zakup materiałów, surowców i towarów (do 10 % wnioskowanej kwoty łącznie),
  6. reklamę (do 15 % wnioskowanej kwoty łącznie).
 Środki nie mogą być przeznaczone na:
  1. podjęcie działalności gospodarczej, która nie może być objęta pomocą de minimis,
  2. zakup samochodu osobowego, dostawczego, ciężarowego, autolawety, przyczepy gastronomicznej itp.,
  3. zakup kasy fiskalnej, drukarki fiskalnej (ze względu na możliwość częściowego zwrotu kosztu z Urzędu Skarbowego),
  4. finansowanie wszelkich kosztów związanych z przygotowaniem wniosku, przygotowaniem dokumentów niezbędnych do założenia działalności gospodarczej, jej rejestracją, dodatkowych kosztów związanych z dokonywaniem zakupów w ramach przyznanych środków (np. koszty tłumaczenia przysięgłego, podatek od czynności cywilno-prawnych, opłaty manipulacyjne, prowizje) oraz z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (np.: opłaty za: abonamenty),
  5. leasing maszyn, pojazdów i urządzeń,
  6. zakupy w ramach umów cywilno–prawnych,
  7. koszt utworzenia i prowadzenia strony internetowej będącej równocześnie sklepem internetowym,
  8. wycenę rzeczoznawcy majątkowego, wykup koncesji oraz zezwoleń,
  9. dokonania zakupów od osób będących członkami rodziny, w sytuacjach wskazujących, że wnioskowane zakupy są związane z przejęciem już istniejącej działalności gospodarczej lub stanowią własność członka rodziny wnioskodawcy, przy czym za członka rodziny uważa się współmałżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej w I stopniu pokrewieństwa lub powinowactwa z wnioskodawcą (rodzice, dzieci, macocha, ojczym, pasierb/ica) oraz linii bocznej w II stopniu pokrewieństwa z wnioskodawcą (rodzeństwo),
  10. pokrycie kosztów transportu/przesyłki zakupionych rzeczy,
  11. finansowanie jakichkolwiek szkoleń,
  12. zakupy mebli i sprzętu gospodarstwa domowego, jeżeli działalność gospodarcza będzie prowadzona w miejscu zamieszkania bezrobotnego (nie dotyczy sytuacji gdy pomieszczenie w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza posiada odrębne wejście),
  13. remont lub adaptacja lokalu.
Ze względu na przejrzystość, racjonalność, efektywność oraz potrzeby rynku pracy nie udziela się dofinansowania na podjęcie następujących przedsięwzięć:
  1. prowadzenie działalności gospodarczej tożsamej lub zbieżnej z działalnością gospodarczą współmałżonka, prowadzoną w myśl przepisów o działalności gospodarczej. Rodzaj działalności gospodarczej współmałżonka określa się na podstawie posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
  2. przejęcie od członka rodziny już istniejącej firmy, przy czym  za członka rodziny uważa się współmałżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej w I stopniu pokrewieństwa lub powinowactwa z wnioskodawcą (rodzice, dzieci, macocha, ojczym, pasierb/ica) oraz linii bocznej w II stopniu pokrewieństwa z wnioskodawcą (rodzeństwo),
  3. przejęcie działalności gospodarczej i prowadzenie jej w tym samym miejscu, przy jednoczesnym odkupieniu środków trwałych i obrotowych za środki otrzymane w ramach dofinansowania,
  4. podjęcie przez wnioskodawcę działalności już wcześniej prowadzonej, za wyjątkiem kiedy działalność została zakończona z przyczyn losowych i od jej zakończenia minęły co najmniej 24 miesiące,
  5. działalność wytwórczą w rolnictwie: w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia
    w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów,
  6. działalność sezonową,
  7. działalność w zakresie handlu rzeczami używanymi,
  8. działalność w zakresie usług fotograficznych,
  9. działalność w zakresie prowadzenia wypożyczalni,
  10. działalność w zakresie wynajmu,
  11. działalność w zakresie usług związanych z leśnictwem,
  12. działalność w zakresie usług sprzątających i myjni samochodowych,
  13. działalność związana z poprawą kondycji fizycznej – fitness,
  14. działalność w zakresie utrzymania i zagospodarowania terenów zielonych,
  15. działalność rozrywkowa i artystyczna (dekorowanie sal, oprawa muzyczna, sala zabaw),
  16. działalność w zakresie sprzedaży internetowej (nie dotyczy sytuacji gdy sprzedaż prowadzona jest również w punkcie stacjonarnym bądź innymi kanałami dystrybucji),
  17. podjęcie działalności w formie spółki.
 Wysokość wnioskowanej dotacji – do 22.000,00 PLN

Przy rozpatrywaniu wniosków będą brane kryteria wskazane w Karcie Oceny Wniosku załączonej do naboru.
 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku kwota otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od posiadanych przez Urząd środków oraz przedstawionych we wniosku wydatków i ich uzasadnienia.

Komisja rozpatrzy złożone wnioski po zakończeniu naboru. Osoby, którym zostaną przyznane dotacje będą zobowiązane do przedstawienia zabezpieczenia umowy w terminie wskazanym przez PUP w Jarosławiu.
 
UWAGA!!!
 
Zmianie uległ wzór wniosku.
 
W załączniku nr 1 do wniosku należy wskazać przedmiot zakupu, gdzie każda pozycja powinna być szczegółowo opisana z podaniem m.in. markę, modelu, symbolu urządzenia, a w przypadku rzeczy używanych również rok produkcji, itp. w celu weryfikacji wskazanej kwoty zakupu.
 
Zalecamy wypełnianie wniosku w sposób elektroniczny ze względu na ograniczenie jakie niesie ze sobą wersja papierowa wniosku (ilość wolnego miejsca na odpowiedź na poszczególne pytania). W tym celu PUP w Jarosławiu udostępnia wersję edytowalną Wniosku oraz załącznika nr 1 do wniosku. Ponadto, załącznik ten można pobrać również w wersji MS EXCEL, gdzie zostały wprowadzone formuły ułatwiające przeliczanie kwot wskazanych w poszczególnych pozycjach.
 
Powiatowy Urząd Pracy w Jarosławiu ze względu na ocenianie wniosku nie udziela pomocy przy jego wypełnianiu.

 
Wnioski prosimy składać w siedzibie PUP przy ul. Słowackiego 2
w sekretariacie Urzędu (I piętro – pok. 107)
lub w budynku PUP przy ul. Poniatowskiego 6
w dni powszednie w godzinach od 730 do 1500
 
W dniu 11.07.2018 r. (środa) o godzinie 9.00 oraz 12.00 Powiatowy Urząd Pracy w Jarosławiu organizuje spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych złożeniem wniosku na jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Osoby zainteresowane proszone są o zgłoszenie chęci uczestnictwa w spotkaniu do dnia 10.07.2018 r. w pok. 205 w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Jarosławiu, ul. Słowackiego 2 lub telefonicznie pod nr. tel. 0-16 621 21 88 wew.  137.
 
NIE PŁAĆ ZA PRZYGOTOWANIE WNIOSKU, PRZYJDŹ NA SPOTKANIE,
A BĘDZIESZ UMIAŁ WYPEŁNIĆ GO SAM!
Załączniki
Wniosek o dofinansowanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej – wersja edytowalna MS WORD (docx, 92 KB)
Wniosek o dofinansowanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej – wersja nieedytowalna PDF (pdf, 471 KB)
Załącznik nr 1 do wniosku Szczegółowa specyfikacja wydatków – wersja WORD (docx, 25 KB)
Załącznik nr 1 do wniosku Szczegółowa specyfikacja wydatków – wersja nieedytowalna PDF (pdf, 273 KB)
Załącznik nr 1 do wniosku Szczegółowa specyfikacja wydatków – wersja MS EXCEL (xls, 36 KB)
Karta Oceny Wniosku – wersja nieedytowalna PDF (pdf, 173 KB)
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (pdf, 312 KB)